Zarządzanie łańcuchem dostaw
Zarządzanie łańcuchem dostaw (Supply Chain Management – SCM) polega – jak sama nazwa wskazuje – na zarządzaniu przepływami między obszarami w tymże obszarze. Docelowo narzędzie to ma umożliwiać projektowanie, planowanie, a także realizowanie i kontrolowanie łańcucha dostaw, ułatwiając przepływ nie tylko informacji, ale także produktów i usług. Cały proces zarządzania danymi i środkami finansowymi obowiązuje od chwili zakupu surowców, aż po dostawę produktu do docelowego miejsca.
Optymalizacja łańcucha dostaw
Bardzo często łańcuch dostaw utożsamiany jest z logistyką. W rzeczywistości jednak logistyka jest jednym z elementów łańcucha. SCM jest więc szeroką grupą funkcjonalności, które wykorzystywać mogą wszystkie zaangażowane strony – tj. w tworzenie produkty, realizację zamówienia i śledzenie wszelkich informacji na jego temat.
Operacje łańcucha dostaw obejmują docelowo: zamówienia, zarządzanie produktami, planowanie, logistykę oraz zarządzanie zamówieniami.
Na czym polega zarządzanie łańcuchem dostaw?
Zarządzanie łańcuchem dostaw dotyczy procesu produkcyjnego danego towaru lub usługi. Proces w tym kontekście dotyczy zarówno zakupu surowych komponentów, jak i dostarczenia ich do konsumenta. Docelowo więc firma tworzy sieć – lub inaczej łańcuch dostaw – za pomocą których sprawnie przenosi produkty od dostawców, do danych organizacji i odbiorców.
Optymalizacja łańcucha dostaw to pięciu, kluczowych komponentów – tj.:
-
- Planowania – głównie zasobów, które docelowo mają zaspokoić potrzeby i oczekiwania odbiorcy,
- Pozyskiwanie – czyli wybranie dostawców, do których dotrzeć ma produkt. Na tym etapie niezbędne jest wdrożenie monitorowania relacji, a także zarządzanie zapasami i autoryzowanie dostawców,
- Produkcja – działania, które umożliwią badanie jakości, pakowanie, tworzenie harmonogramu,
- Dostawa – a także logistyka, koordynacja zamówień, wystawianie faktur,
- Zwroty – system umożliwiający sprawne przyjmowanie reklamacji i zwracanych produktów.
SCM – korzyści
SCM niesie za sobą szereg korzyści, z których korzystać może Twoja firma. Wśród nich jest m.in.:
-
- Łatwe, globalne planowanie popytu na dany produkt lub usługę,
- Weryfikacja i usprawnienie tzw. wąskich gardeł,
- Możliwość zoptymalizowania źródeł dostaw,
- Sprawne i efektywne planowanie,
- Określenie zdolności produkcyjnych,
- Tworzenie harmonogramu dot. zaopatrzenia, produkcji i transportu,
- Definiowanie ograniczeń.
Wykorzystaj te możliwości zalety, wprowadzając narzędzie Supply Chain Management. Więcej informacji o możliwościach i funkcjonalności – zapraszamy do kontakt z naszym zespołem.